Stefa lekarza

Nietolerancje pokarmowe – nowa plaga XXI wieku

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Abolrati sami ut entomis tolores amiet sin tosom
  • Mneseph dis dolor sami tmems
  • Lorem iplsu dolores menespeh amet mit dolor sit

Kłopot jest na tyle duży, że zdobył miano „plagi XXI wieku”. W przypadku nietolerancji pokarmowej objawy pojawiają się dość szybko po spożyciu nietolerowanego pokarmu i występują głównie w obrębie układu pokarmowego. Problem nietolerancji związany jest z niedoborem enzymów rozkładających niektóre składniki pokarmów.

W Polsce do najczęstszych nietolerancji zaliczamy: nietolerancję laktozy, fruktozy i histaminy. U osób, u których zdiagnozowano nietolerancję pokarmową, warto zadbać o odpowiednią dietę. Należy z niej wykluczyć przede wszystkim te produkty, których nie tolerujemy i zastąpić je wymiennikami.

H2 Jak to wygląda w praktyce?

Jeśli występuje u nas, na przykład, nietolerancja laktozy (cukru mlecznego) to z diety należy wyeliminować mleko i jego przetwory lub zastąpić je odpowiednikami „bez laktozy”. Ograniczyć należy także spożycie: czekolady mlecznej, masła, lodów, sosów śmietankowych, serów takich: jak brie, ricotta, mozzarella, bitej śmietany, jogurtów, słodyczy z dodatkiem mleka.

Jeśli całkowicie wykluczyć z diety mleko i jego przetwory pamiętaj, aby zastąpić je produktami, które dostarczą do organizmu białko i wapń. Do diety możesz wprowadzić: napój sojowy, ryżowy, owsiany, migdałowy czy kokosowy. U osób, u których występuje nietolerancja laktozy, z nabiału dozwolone są sery: gorgonzola, pecorino, swiss, fontina. W Twojej diecie nie może zabraknąć także warzyw, owoców, olejów roślinnych, nasion strączkowych, jaj czy ryb. W przypadku nietolerancji fruktozy Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyczne zaleca spożycie posiłków zawierających mniej niż 3g fruktozy na porcje. Niezalecane są: owoce takie jak jabłka, gruszki, melon, mango, papaja, arbuz, winogrona, liczi, wiśnie, miód, produkty zawierające syrop kukurydziany (syrop glukozowo-fruktozowy), koncentraty soków owocowych, suszone owoce, owoce w puszkach, syropie, soki i syropy owocowe, koncentrat pomidorowy, pomidory w puszcze, dżemy, wzmocnione wino np. porto. W diecie powinny się znaleźć między innymi: warzywa korzeniowe, awokado, seler, zielona papryka, szczypiorek, szpinak, ziemniaki, ogórki, rzodkiewka oraz mleko i nabiał. Dozwolone są: mięso (wołowina, kurczak), ryby, jaja, mleko ryżowe i migdałowe, pieczywo i makarony bez dodatku syropu glukozowo-fruktozowego.

H3 Jak to wygląda w praktyce?

Ważne jest, aby zwracać uwagę na skład produktu podany na etykiecie, gdyż spore ilości fruktozy można znaleźć w sosach, marynatach, pieczywie, a nawet lekach. W wypadku nietolerancji histaminy należy zrezygnować z alkoholu (czerwonego wina i piwa), serów dojrzewających, czekolady, pomidorów, owoców morza czy truskawek.

Problemy związane z nietolerancjami pokarmowymi warto skonsultować ze specjalistą, który pomoże dobrać odpowiednią dietę oraz ewentualną suplementację.

dr Karolina Chwiałkowska
Biotechnologia
Autor prac naukowych z obszarów immunologii, alergologii, onkologii 
i biologii molekularnej. W IMAGENE.ME zajmuje się koordynacją projektów badawczo- rozwojowych dotyczących medycyny spersonalizowanej.